Hoe fotografeert u vuurwerk

Beter fotograferenPosted by HS-Fotografie 19 Dec, 2016 14:53:58

Vuurwerk is een leuk onderwerp om te fotograferen, maar wanneer u het al eens probeerde, zult u gemerkt hebben dat het ook een van de moeilijker onderwerpen is, want de foto is al snel bewogen, vanaf statief werken is doordat het vuurwerk steeds op andere plaatsen is ook lastig, en als u even afgeleid bent, dan bent u net te laat.

Statief

Hoewel ik zelf altijd uit de hand fotografeerde, heeft het toch de voorkeur om een statief te gebruiken, of uw camera stevig op een muurtje of iets dergelijks te plaatsen. Zeker wanneer u naar een vuurwerkshow gaat waarbij het vuurwerk wel steeds op de zelfde plaats is. In dit laatste geval is het gebruik van een afstandsbediening ook mogelijk en aan te raden. Als u gebruik maakt van een statief let u er uiteraard op dat uw statief stevig op een stabiele ondergrond staat, waardoor u trillingen voorkomt.

Vanaf statief kunt u dramatischer effecten bereiken door voor een iets langere sluitertijd te kiezen. Zo rond 1/8s-2s. Dit kunt u bereiken door het diafragma tussen f/8 en f/16 te zetten. Ook hier geldt: Het is een kwestie van uitproberen en controleren dat de lucht niet te licht wordt.

Wanneer u uit de hand fotografeert, probeert u zichzelf schrap te zetten (bijv. tegen een boom). In dit geval is het ook handig om van de continu-opname stand van uw camera gebruik te maken en dan snel achter elkaar bij voorbeeld 3 foto’s te maken. U zult bemerken dat wanneer u het zo doet, vaak de tweede foto van de reeks het scherpst is. (De eerste heeft vaak wat bewegingsonscherpte door het indrukken van de ontspanknop).

ISO

Mijn voorkeur gaat uit naar ISO 100, maar soms is het noodzakelijk om een hogere ISO waarde in te stellen, maar als het even kan, probeer dit dan te beperken tot ISO 400 (maximaal 800) om ruis in de donkere delen van de foto te voorkomen.

Gaat u naar een vuurwerkshow, probeer dan, zo mogelijk,

 van tevoren al in te schatten waar het vuurwerk te zien zal zijn,

 de locatie te bekijken

 een plek te vinden waar geen mensen in de weg staan.

 Kies een plek uit waar je geen lampen (bijv. straatverlichting in beeld hebt)

 Monumenten of gebouwen in kunnen door silhouet-werking wat extra diepte aan je foto geven, maar deze kunnen ook een afleidende factor vormen.

Zoom

Het is lastig (maar met wat oefening niet onmogelijk) om op het vuurwerk in te zoomen. De kans bij inzoomen is groot dat het vuurwerk net niet, of maar deels in beeld komt. Dit is zeker het geval bij een niet-georganiseerd vuurwerk zoals op oudejaarsnacht (waar ik het merendeel van mijn foto’s maakte).

Wat wel mogelijk is, is om later uw kunt foto’s die u met een wat wijdere lens maakte iets te croppen (bijsnijden) om ze toch meer ingezoomd te laten lijken.

Wanneer u puur het vuurwerk wilt vastleggen, dan werkt een verticale compositie (portret-stand) vaak het beste, maar wilt u meer van de omgeving in de foto opnemen dan werkt een horizontale compositie (landschap-stand) vaak het beste. Uw eigen smaak weegt hier uiteraard ook zwaar mee.

Diafragma

Voor het diafragma kunt u het beste kiezen voor die stand waarbij de lucht zwart blijft, of in ieder geval niet te licht wordt. Ook hier is het een kwestie van uitproberen. Houd er rekening mee dat vuurwerk vaak lichter is dan u denkt.

Flitser

Schakel de flits uit, Hoewel het donker is, is die nutteloos voor vuurwerk fotografie.

Sluitertijd

Vuurwerk geeft fel licht dus een erg lange sluitertijd is niet nodig. U kunt proberen net voor een explosie in te drukken of de hele baan van een vuurpijl vast te leggen met een langere sluitertijd; of met een echt lange sluitertijd kunt u ook proberen meerdere vuurpijlen ‘te verzamelen’. Tussen de verschillende vuurpijlen dekt u de lens dan af met bijv. een hoed. Snel reageren is dan wel een must.

Algemeen

Hoe langer het vuurwerk gaande is hoe meer kruitdampen er ook in de lucht zullen hangen (vooral als er weinig wind is). Dit heeft invloed op de kwaliteit van uw foto’s, maar vaak is het zo dat u aan het begin van het vuurwerk foto’s kunt krijgen die het scherpst worden; Maar ook (en vooral bij vuurwerkshows) dat het vuurwerk tegen het einde het meest spectaculair is. Dus gewoon alles proberen!

Op mijn website staat een PDF document met foto voorbeelden dat u kunt downloaden om te bewaren of af te drukken

  • Comments(0)//fotografietips.hs-fotografie.nl/#post10