Hoe Fotografeert u kaarslicht?

Beter fotograferenPosted by HS-Fotografie 18 Dec, 2016 14:45:33

Wanneer u kaarslicht wilt fotograferen zult u al snel merken dat dit lastiger is dan dat het op het gezicht lijkt. Er komt heel wat meer bij kijken dan alleen camera richten en afdrukken. Zoals altijd, moet u ook nu de camera op de juiste manier instellen en daarbij van te voren weten wat u wilt vast leggen. Wilt u alleen de vlam, of moet de kaars ook zichtbaar zijn? En wilt u daar bij de achtergrond zien? Zo ja, moet deze dan scher of wazig zijn? We gaan een paar dingen op een rijtje zetten

Zet uw flitser uit
Wanneer u een warme glans rond het kaarslicht wilt creëren is het absoluut noodzakelijk dat de flitser uit staat. Anders loopt u het risico een foto te krijgen· waarop u de details van het kaarslicht mist.· waarop het kaarslicht wordt ‘weggedrukt’ door het veel fellere licht van de flitser· waarop de kaars te scherp belicht (overbelicht) weergegeven wordt.

ISO
Bij voorkeur stelt u de ISO waarde van uw camera in onder de 400. Dit maakt dat enerzijds het kaarslicht scherp is en anderzijds dat er niet te veel ruis in de donkere gedeelten komen.

Statief
Het is een goed idee om voor een dergelijke opname een statief te gebruiken. Wanneer u met langere belichtingstijden werkt is het zelfs een must omdat u anders met bewogen beelden te maken gaat krijgen. Bij het gebruik van een statief is het handig ook een afstandsbediening te gebruiken.
Zelf vond ik het wel eens leuk om wat te “spelen” en te proberen met een hogere ISO waarde zonder statief ook een goede foto te krijgen. U zult merken dat met wat oefenen dit ook lukt.

Licht
U kunt om meer licht voor de opname te creëren meerdere brandende kaarsen bij elkaar plaatsen of een lampje aan doen.

Succes en veel plezier.

Ik heb deze tip ook als PDF bestand op m'n site staan zodat u als u het wilt dit makkelijk kunt bewaren of afdrukken.

  • Comments(0)//fotografietips.hs-fotografie.nl/#post9