Hyperfocale focustechniek

Beter fotograferenPosted by HS-Fotografie 20 Apr, 2017 12:59:34

Bij het fotograferen van Landschappen, maar ook van andere zaken is het instellen van de juiste scherptediepte (DOF) belangrijke voor het verkrijgen van de foto die u wenst.

Vaak is het wenselijk om zo veel mogelijk scherp in beeld te krijgen - van voorgrond details tot aan de details in de verre horizon.

Om de scherptediepte (de diepte van het veld dat scherp in beeld komt) te vergroten kiest u een klein diafragma (grotere f/ waarde) en focust u vervolgens handmatig op de hyperfocale afstand. Dit is het punt waarop de diepte van het veld zal strekken van ongeveer de helft van de focale afstand tot aan oneindig.

Voorheen kon de scherp gestelde diepte van het veld makkelijk afgelezen worden op de lens, en kon je handmatig ook makkelijk van het geadviseerde scherpstelpunt afwijken om de gewenste scherptediepte te verkrijgen. Ook nu nog zijn er lenzen die dit weergeven, maar heeft u een lens waar dit niet op staat dan adviseer ik gebruik te maken van een van de vele nuttige hyperfocale smartphone applicaties die beschikbaar zijn om de berekeningen voor u uit te voeren omdat de hyperfocale afstand verandert met de gebruikte brandpuntsafstand en de diafragma.

In bovenstaand voorbeeld is op de ring te zien dat bij diafragma f/8 de foto scherp zal zijn van ongeveer 5 meter tot oneindig, bij f/11 van ongeveer 4 meter tot oneindig en bij f/16 van ongeveer 3 meter tot oneindig

http://hs-fotografie.nl/fotografietips/pdf/Hyperfocale-focustechniek.pdf

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.